Mustavalkoinen vanha kuva jossa mies nimeltä Valfrid Karvonen seisoo autonsa vieressä torilla.
Valfrid Karvonen torilla. Riihimäen kaupunginmuseon kokoelmat.

Liikenteen menopelejä 28.9.2022−19.3.2023

Riihimäki on rautatiekaupunki, mutta sen liikenteen historiaan kuuluu monta muutakin menopeliä kuin pitkän matkan juna. Riihimäen keskustan kaduilla on hiihdetty, kirmattu hevosella ja potkittu menemään potkukelkalla. Hevoskärryt ovat kuljettaneet matkustajia kievarista toiseen, ja kapearaiteinen junarata hiekkarannalle uimaan. Riihimäki on myös keskimääräistä autoistuneempi kaupunki, mutta nykyisin täällä kuljetaan myös kaupunkipyörillä ja joskus jopa riksalla.

Liikenteen menopelejä -näyttely ei keskity kulkuvälineiden tekniikkaan, vaan siihen, miten ne ovat vaikuttaneet kaupunkilaisten elämään, ja minkälaisille puitteille riihimäkeläinen liikennejärjestelmä on rakentunut: soiseen maastoon, rautateiden kylkeen. Näyttelyn kuvissa näkyy vauhdin hurma kuskin kasvoilla ja ylpeys oman polkupyörän tai mopon omistamisesta. Joku voittaa arpajaisissa auton, toinen taas perustaa autokoulun. Tärkeää on myös nykypäivän näkökulma liikkumiseen, eli miten voimme omilla valinnoillamme vähentää tieliikenteen ilmastopäästöjä.

Näyttely kartoittaa Riihimäen liikennehistoriaa valokuvalähtöisesti, museon kuvakokoelmista löydettyjen kuvien kautta. Näyttelyssä katsellaan valokuvia monilla eri tavoilla, ja se rohkaisee kävijöitään tutkimiseen ja tarkasteluun.

Näyttelyn on käsikirjoittanut Nanna Saarhelo, joka on taustaltaan valokuvataiteilija, kuvataidekasvattaja ja kuvatoimittaja. Hän on työskennellyt aiemmin muun muassa Suomen valokuvataiteen museossa ja Helsingin Sanomissa.