Oy Teka Ab:n laboratorio 1920-luvulla Riihimäellä. Kuvaaja tuntematon. Riihimäen kaupunginmuseo​.

MITTAPUU –​ Mittaamiseen, punnitsemiseen ja mittavälineisiin liittyvä näyttely

Riihimäen kaupunginmuseossa on esillä MITTAPUU – Mittaamiseen, punnitsemiseen ja mittavälineisiin liittyvä näyttely 5.4.–30.6.2023.

MITTAPUU-näyttelyssä esitellään pieni otos aihepiiriin liittyvää esineistöä kaupunginmuseon kokoelmista: erilaisia mittalaitteita ja -esineitä, kuten mittoja, kelloja, punnuksia, vaakoja, mitta-astioita, puntareita ja kompasseja. Monet esineistä liittyvät Riihimäkeen ja sen historiaan. Mukana on mittavälineistöä yksityisiltä riihimäkeläisiltä lahjoittajilta ja kauppiasperheiltä sekä yrityksiltä, kuten O.W. Simeliuksen kellosepänliikkeestä, Oy Teka Ab:n laboratoriosta ja Oy Sako Ab:sta – kaikki Riihimäellä toimineita tai toimivia yrityksiä. Vanhimmat esineistä ovat 1800-luvulta. Pääosin esineet kuuluvat Riihimäen kaupunginmuseon kokoelmiin, mutta mukana on myös muutama esine Riihimäen taidemuseon kokoelmista. Mukana on myös aiheeseen liittyviä, kaupunginmuseon kokoelmiin kuuluvia viime vuosisadalle sijoittuvia valokuvia, jotka on pääosin kuvattu Riihimäellä.

Mittaaminen, punnitseminen ja erilaiset pituuteen, painoon, matkaan, etäisyyksiin ja aikaan liittyvät mittalaitteet ja -esineet ovat osa jokapäiväistä elämäämme ja elinympäristöämme – vaikka emme sitä tietoisesti ajattelisi. Mittaaminen ja punnitseminen on keskeistä kaikessa: biologiassa, fysiikassa, maantieteessä, liikenteessä, merenkulussa, ruuan valmistuksessa, teollisuudessa, lääketieteessä, urheilussa, teknologiassa, kaupan alalla ja paljon muussa. Mittaamisen ja punnitsemisen aihepiiri on ilmeinen myös lukuisissa sanonnoissa ja ilmauksissa, kuten sanassa MITTAPUU.

MITTAPUU-näyttelyn tavoitteena onkin houkutella näyttelyssä kävijät miettimään, miten paljon elämäämme loppujen lopuksi sisältyy kaikenlaista mittaamista, punnitsemista sekä kellojen ja muiden mittalaitteiden käyttöä. Lapsille näyttely tarjoaa mahdollisuuden tarkastella entisajan mittalaitteita, mittoja, vaakoja ja muita mittaamiseen ja punnitsemiseen liittyviä välineitä ja esineitä.