Riihimäen kaupunginmuseo avautuu yleisölle 18.1.2022 uudistetuin näyttelyin

Riihimäen kaupunginmuseo on ollut kuluneen vuoden 2021 suljettuna yleisöltä kokoelmien inventoinnin vuoksi. Vuoden aikana esinekokoelmia on käyty läpi museolle hyväksytyn kokoelmapolitiikan mukaisesti ja kaikki luetteloidut esineet ovat saaneet arvoluokittelun. Kokoelman läpikäynti on parantanut sen laatua ja lisännyt kokoelman tuntemusta sekä käytettävyyttä. Kaikkiaan käytiin läpi 11 340 esinettä. Vuoden aikana museon tiloja on myös uudelleen järjestetty, pintoja remontoitu, perusnäyttelyä uudistettu sekä uutta maaliskuussa 2022 avautuvaa Antrean perusnäyttelyä suunniteltu. Yleisölle museo on avoinna jälleen 18.1.2022 alkaen. Museon uudet avoinnaoloajat ovat ti−pe ja su klo 12−17, joten museo on nyt myös aikaisempaa enemmän avoinna.

Vuoden 2022 näyttelyjä Riihimäen kaupunginmuseossa ovat uudistunut perusnäyttely Takamaasta kaupungiksi ja niin ikään uudistunut Antrean perusnäyttely Vuoksen rannalta Riihimäelle (1.3.2022 alkaen). Tämän lisäksi vuonna 2022 avautuvat vaihtuvat näyttelyt Muistojen puistoja (25.5.−11.9.2022 ) ja Liikenteen menopelejä (28.9.2022−22.1.2023). Alkuvuodesta vaihtuvien näyttelyiden salissa nähdään Riihimäki-filmejä sekä Riihimäen historiaan liittyviä esitelmiä.

Riihimäen kaupunginmuseo on ensi vuonna mukana myös Keski-Uudenmaan museoiden yhteisessä jälleenkuvaushankkeessa. Hankkeeseen osallistuvat museot ovat Riihimäen kaupunginmuseon lisäksi Hyvinkään kaupunginmuseo, Keravan museopalvelut, Nurmijärven museo, Mäntsälän museotoimi ja Tuusulan museo. Hankkeessa innostetaan yleisöä valokuvaaman alueen museoiden vanhoissa kuvissa esiintyviä paikkoja ja rakennuksia uudelleen. Hankkeen tarkoitus on lisätä paikallisyhteisössä toimivien museoiden kontakteja alueensa asukkaisiin sekä kasvattaa kiinnostusta kulttuurimaisemaan, rakennettuun ympäristöön ja niiden hoitoon. Esille tulevat myös museotyön merkitys ja kokoelmiin sisältyvät monipuoliset tietovarannot. Hankkeeseen on saatu rahoitusta Museoviraston ammatillisten museoiden innovatiivista avustuksista.